پروژه کارآفرینی مرکز رادیو تراپی درمان سرطان با پرتو ایکس و گاما

دسته بندي : کارآفرینی » صنایع دارویی و پزشکی
پروژه کارآفريني مرکز راديو تراپي درمان سرطان با پرتو ايکس و گاما در 41 صفحه ورد قابل ويرايش


1 مقدمه :

امروژه انواع مختلف بيماري سرطان بر همگان شناخته شده است و درمان آن يکي از دغدغه هاي اصلي بشر مي باشد. در راستاي درمان اين بيماري راه هاي مختلفي پيدا شده که مهمترين آنها درمان بوسيله پرتوهاي پرانرژي الکترومغناطيسي و بهترين روش در اين دسته بندي استفاده از شتاب دهنده هاي خطي است، که به علت بالا بودن هزينه خريد آن ها اکثر هموطنان عزيزمان در اکثر نقاط ميهن از اين خريد محروم مي باشند، در شهرستان هاي کوچک اين معضل بيشتر به چشم مي خورد بيماران اين شهرها جهت درمان به شهرهاي بزرگ مانند تهران بايد مراجعه کنند و با توجه به اينکه مراجعه براي درمان يک سرطان معمولي 20 تا 30 جلسه مي باشد، هزينه رفت و آمد علاوه بر اتلاف وقت و افزايش فشار جسمي و روحي يراي اين اشخاص بسيار بيشتر از هزينه هاي درمان مي شود. البته اين نکته را نيز بايد در نظر داشت که مراجعه بيماران به شهرهاي ديگر با يکي دو نفر همراه انجام مي شود که هزينه آنها را نيز بايد از نظر دور داشت ضمن اينکه عدم مراجعه منظم تأثير منفي مستقيم بر روي بيمار خواهد داشت و دوري راه و بالا بودن هزينه مسافرت منجر به عدم مراجعه منظم خواهد شد.

لذا با توجهئ به مراتب فوق اجراي اين طرح در شهرستان هاي دور افتاده محروم از توجيه بهتري برخوردار است.



1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :

مرکز راديو تراپي درمان سرطان با پرتو ايکس و گاما





محل اجرا :





1 – 3 – مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن














1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :

بيماري سرطان امروزه در کشورهاي مختلف دنيا و کشور ما ايران دايره فعاليت گسترده اي دارد ، مبتلا بودن بسياري از مردم به اين بيماري و نياز جامعه به درمان بيماري دليل اصلي انتخاب طرح بوده است



1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :

درمان بيماري سرطان با استفاده از پرتو ايکس و گاما يکي از طرح هايي است که از جوانب گوناگون مي تواند براي جامعه مفيد باشد ، اين طرح يک طرح خدماتي است و چون مخاطباني خاص دارد بسيار حائز اهميت است .



1 – 6 - وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

تعداد اشتغالزايي اين طرح 12 نفر ميباشد .



تاريخچه و سابقه مختصر طرح :

راديوتراپي

راديو تراپي عبارت است از استفاده از اشعه مخصوص براي از بين بردن رشد سلولهاي سرطان.اما توجه به اين نکته الزامي است که تمام سرطان ها با راديوتراپي درمان نمي شود ...

،مثلا در سرطانهايي مثل لوسمي ( نوعي سرطان خون) که سلولهاي سرطاني در کل گردش خون وجود دارند نمي توان از اشعه استفاده کرد. اما در تومورهاي اندام هاي مختلف مثل تومور روده يا ريه از راديوتراپي استفاده زيادي ميشود. در واقع 60درصد از بيماران براي اين قسمت از درمان ارزشي قايل نيستند و بيشتر تمايل به شيمي درماني دارند.چون راديوتراپي هنوز براي مردم کاملا" شناخته شده نيست و علت اين عدم اعتماد آن است که کمتر مراکز درماني راديوتراپي مختص درمان سرطان ها در کشور وجود دارد.

راديوتراپي معمولا بعد از انجام عمل جراحي سرطان به عنوان مکمل عمل جراحي و يا به طور مستقل بر روي بيماري انجام مي شود.

مبناي اين روش اثرات متقابل پرتوهاي يون ساز با مواد و همچنين اثرات بيولوژيک اين پرتوها مي باشد.

در حال راديوتراپي معمولا بعد از انجام عمل جراحي سرطان به عنوان مکمل عمل جراحي و يا به طور مستقل بر روي بيماري انجام مي شود.

مبناي اين روش اثرات متقابل پرتوهاي يون ساز با مواد و همچنين اثرات بيولوژيک اين پرتوها مي باشد.

پيشرفت هايي در اين زمينه در حال رخ دادن است که از آن جمله مي توان از ايجاد روش هاي سه بعدي نام برد که توسط سي تي اسکن ابتدا نقشه تومور از جهات مختلف کشيده ميشود و زماني که اشعه داده ميشود دقيقا" اشعه به خود تومور اصابت کرده و حتي زماني که تومور تغيير جهت مي دهد ، دستگاه نيز جهت خود را عوض مي کند و باز دقيقا" به خود تومور اشعه داده مي شود و اندام ها و سلول هاي اطراف از آسيب در امان مي مانند و عوارض جانبي درمان به حداقل مي رسد.

اما راديوتراپي بر حسب محلي که راديوتراپي مي شود و طول زمان درمان و به تناسب برخي از عوامل ديگر مي تواند منجر به عوارض زودرس و ديررس بشود. براي کنترل و مقابله با اين عوارض آماده نمودن بيمار و فاميل او اهميت زيادي دارد. برخي از عوارضي که در اين بيماران ظاهر مي شوند اصولا مربوط به عوارض کلي سرطان مي باشد. به هر صورت مراقبت از بيماراني که راديوتراپي مي شوند شامل مراقبتهاي عمومي، مراقبتهاي اختصاصي و مراقبتهاي رواني مي گردد.

مشکلات رواني اين بيماران تا حد زيادي تابع مشکلات جسمي و عوارضي چون تغيير در شيوه زندگي، درد، خستگي، بي اشتهايي، سو تغذيه و فشارهاي اجتماعي و اقتصادي مي باشد و عکس العملهايي چون اضطراب و افسردگي را مي تواند به دنبال داشته باشد. در صورتيکه تخمدانها و يا بيضه مستقيما تحت راديوتراپي قرار گيرند موجب ناتواني جنسي و نازايي مي شوند.

راديوتراپي روشي بسيار موثر است که اگر برخي باورهاي غلط اجتماعي از بين برود،مي تواند در بسياري از موارد جايگزين شيمي درماني شود.

روش درمان براي سرطانهاي منتشر:

در اين سرطانها بايد به شيمي درماني متوسل شد ولي متاسفانه مقدار زياد تومور حساسيت کمتري دارد و بنابراين تعجب آور نيست که با وجود آن که تومور حساس به شيمي درماني است جواب به درمان رضايت بخش نباشد. در اين مورد لنفوم بورکيت و کوريوکارسينوم استثنائا است.

کم کردن مقدار تومور در اين سرطانها توسط راديوتراپي يا جراحي مورد توجه قرار گرفته است. چون شيمي درماني همواره درصدي از کل تومور را ميکشد، همواره روش ديگر براي درمان قطعي لازم است. اين روش ممکن است دفاع طبيعي بدن باشد يا ايمونوتراپي. روش درمان توام اميد به زنده ماندن بيمار را در سارکوم يوئينگ، تومور ويلمز و سارکم اوستئورژنيک بيشتر کرده است. ايمونوتراپي در سرطان لوسمي لنفوبلاستيک بخوبي بررسي شده است. کودک با لوسمي حاد لنفوبلاستيکي که با آزمايش خون قابل تشخيص است، 12^10( يک کيلوگيرم) سلول دارد. وقتي بهبود موقت حاصل ميشود و مغز استخوان در رميسيون کامل است(9^10) يا يک گرم سلول سرطاني وجود دارد. درمان مداوم از زياد شدن سلولهائي که ميخواهند تقسيم شوند جلوگيري ميکند و بهبود را باقي نگه ميدارد ولي اين درمان نميتواند سلولهائي را که در مرحله G0 يا استراحت هستند نابود کند. درمان ممکن است تعداد سلولهاي سرطاني را از 9^10 به 5^10 برساند. اگر تعداد سلولهاي سرطاني به اين مقدار رسيد ايمني تراپي قاعدتا بايد اين تعداد سلول را بکشد.

درمان سرطانهاي موضعي که برداشتن آنها امکان ندارد و راديوتراپي نيز درمان قطعي نيست:

در اينگونه سرطانها راديوتراپي در صورتيکه حساسيت به اشعه وجود داشته باشد داده ميشود و يا آنکه باميد آنکه تومور کوچک شود و جراحي امکان داشته باشد شيمي درماني انجام ميگيرد .

در سرطانهاي سر و گردن، تخمدان، رکتوسيگموئيد اين کار نتيجه قابل توجهي داده است. از آنجاييکه شيمي درماني بتنهائي در توده بزرگ سرطاني معمولا نميتواند موثر باشد به طور منطقي روش زير مورد قبول قرار گرفته است.

_ برداشتن توده اگرچه ناکامل باشد تومور تا آنجا که امکان دارد انجام مي پذيرد تا مثلا مقدار تومور از 12^10 به 9^10 برسد. سپس با شيمي درماني توده تومور را به کمتر از آن و اگر امکان داشته باشد به 5^10 مي رسانيم، اين مقدار با ايمني درماني بهبود مي يابد.

در مورد تومورهائي که به راديوتراپي حساس هستند. راديوتراپي حساس هستند. راديوتراپي و شيمي درماني توانسته است سرطانهاي پيشرفته تومور ويلمز، نوروبلاستوم، رابدوميوسارکم و بعضي تومورهاي ديگر را کنترل کند.

روش درمان سرطانهائي که با جراحي يا راديوتراپي قابل درمان قطعي ميباشند:

بطور واضح جراحي درمان انتخابي براي اين نوع تومورهاست، ولي درمان اضافي در دو صورت ممکن است لازم باشد. جراح ممکن است از نظر زيبائي و يا جلوگيري از اختلال عمل عضو بخواهد از اعمال جراحي راديکال و وسيع خودداري کند و برايش اين سوال مطرح باشد که عمل محافظه کارانه شانس درمان قطعي را کمتر ميکند يا خير.

هيوارد(Hayward) سعي کرد با مقايسه اثر برداشتن تومور پستان Tumorectomy Simple و راديوتراپي پستان مبتلا با راديکال ماستکتومي Mastectomy Radical جوابي براي اين سوال بيابد. مرگ و مير در دو گروه بيمار يکسان بود، ولي عود موضعي در گروهي که ماستکتومي راديکال نشده بودند بيشتر بود، اين تجربه نشان ميدهد که يک گروه از بيماران مبتلا به سرطان پستان واقعا احتياج به ماستکتومي راديکال ندارند.

جراحي محافظه کارانه تر در رابدوميوسارکوم اطفال نيز پيشنهاد شده است که فعلا تحت بررسي است.

گزارش مختصر بازديد از واحد ها توليدي با خدماتي مرتبط با موضوع پروژه :

بازديد از مرکز راديو تراپي درمان سرطان با پرتو ايکس و گاما

بر اساس هماهنگي هاي بعمل آمده در بازديد از مرکز راديو تراپي درمان سرطان با پرتو ايکس و گاما

به بررسي سيستم ها و دستگاهها و ماشين آلات موجود در کارخانه پرداختيم و سيستم مديريت و روش هاي تامين درمان را در مرکز مورد ارزيابي قرار داديم ،



جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :

ابتکار و نوآوري در کليه رشته ها مي تواند عامل پيشرفت و توسعه قرار گيرد در بخش پزشکي و در فعاليت هايي مانند درمان سرطان که بازار رقابتي بسيار شديدي دارد استفاده از ايده هاي نو و نوآوري و خلاقيت مي تواند به عامل موفقيت تبديل شود ، استفاده از روش هاي نوين درمان و طراحي هاي گرافيکي تبليغاتي يکي از عوامل پيشرفت و توسعه اقتصادي در کشور هاي صاحب سبک در بهداشت و پزشکي ميباشد ، الگوبرداري از اين روشها مي تواند به عنوان يک ايده نو مورد استقيال قرار گيرد .

دسته بندی: کارآفرینی » صنایع دارویی و پزشکی

تعداد مشاهده: 1250 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 41

حجم فایل:571 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: