پروژه طرح کارآفرینی تولید باند و گاز پزشکی

دسته بندي : کارآفرینی » صنایع دارویی و پزشکی
پروژه طرح کارآفريني توليد باند و گاز پزشکي در 30 صفحه ورد قابل ويرايش


1 مقدمه :

محصولاتي که تحت عنوان باند و گاز پزشکي به بازار عرضه مي شوند به سه دسته اصلي استريل ، غيراستريل و روغني تقسيم بندي مي شود که ويژگي ها و موارد کاربرد هر يک در ادامه ارائه شده است.

انواع باند و گاز پزشکي داراي بافت ساده (تافته) بوده و تراکم تار 12 و تراکم پود آن 8 بوده است . جنس اين محصولات 100 درصد پنبه مي باشد . الياف نخ به کار رفته در بافت پارچه مورد استفاده در تهيه باند و گاز مي بايست از جنس پنبه طبيعي و خالص باشد و به هيچ وحه نبايد از الياف مصنوعي در آن ختي به مقدار کم استفاده شود .

دلايل استفاده از الياف مصنوعي در ساخت اين محصولات عبارتند از :

· الياف مصنوعي عموماً حساسيت هاي جلدي و غير جلدي در بيمار ايجاد مي کند .
· به دليل شکل خاص ساختماني شان ، امکان جذب و نگهداري محلول ها و نيز کارايي مطلوب را دارا نمي باشند .

ضمناً الياف پنبه طبيعي خام سه مشخصه ويژه دارد که عدم دقت در فراوري صحيح مشکلاتي را ايجاد مي کند و سبب افت کارايي محصول مي شود . اين موارد در زير ارائه شده است :

· الياف پنبه طبيعي حاوي چربي هاي استئاريک ، مالئيک ، پکتيک ، سيتريک و اولئيک مي باشد که در صورت باقي ماندن در پارچه هاي بکار رفته ، مانع جذب آب ، محلول ها و خون مي شود .
· اين الياف در حالت خام داراي رنگ زرد هستند و مي بايست رنگزدايي شوند .
· ناخالصي هاي معدني ناشي از جذب مواد توسط ساقه پنبه از زمين در پنبه خام وجود دارد .

علاوه بر موارد مذکور ، به دليل موارد کاربرد خاص اين محصولات فراوري کردن آنها نيز مي بايست توسط ضوابط خاص و با دقت انجام گيرد . مهمترين و حياتي ترين مرحله توليد انواع گازهاي جراحي استريل و غير استريل عمليات تکميل پارچه تنزيب مي باشد ، که توجه ويژه اي را مي طلبد چرا که حدود 60% از مهمترين مولفه هاي مورد تاکيد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در اين مرحله بايد تامين شود و از آنجايي که براي تامين آنها از تاسيسات ، تشکيلات و سرمايه گذاري مناسب و قابل توجه اي بايد بهره مند بود متاسفانه گروهي سودجو از روش هاي غير استاندارد و غير بهداشتي و غير اصولي استفاده کرده و با استفاده از مواد شيميايي غير مجاز و در شرايط ابتدائي مبادرت به سفيد کردن پارچه مي کنند و بدون آنکه به فاکتورهاي مورد اشاره استاندارد توجه نمايند ، فقط به سود خويش فکر مي کنند و جامعه را قرباني منافع خود مي نمايند در صورتي که در تکميل حتماً بايد به سه فاکتور زير بصورت ويژه نظر داشت :

· استفاده از مواد شيميايي مجاز در شرايط مناسب
· شستشوي کامل پارچه در شرايط مناسب
· تنظيم تار و پود پارچه در زمان خشک کردن

مراحل بسته بندي کردن اين محصولات نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است . مرحله بسته بندي پارچه تنزيب خشک شده در اتاق هاي قرنطينه مجهز به لامپ UV (ميکروب کش) نگهداري و آماده براي مرحله ي بعدي يعني برش پارچه در ابعاد مورد نياز شده و مجدداً در اتاق هاي قرنطينه ديگر نگهداري و آماده براي قرار گرفتن روي دستگاه هاي بسته بندي مي شود . در مرحله بسته بندي که توسط ماشين آلات اتوماتيک و نيمه اتوماتيک انجام شده و در داخل بسته هاي نايلوني مرغوب يا جعبه هاي مقوايي قرار مي گيرند . تا اينجا گاز کاملاً بهداشتي توليد شده و به نام گاز هاي استريل براي اتاق هاي عمل توسط دستگاه اتوکلاو ، استريل شده و مورد استفاده قرار مي گيرد .

گازهاي پانسمان استريل يکبار مصرف پس از عاري شدن از هر گونه مواد زائد در مرحله ي تکميل شستشو با روش اتلين اکسايد در محل توليد و يا به روش پرتونگاري (اشعه گاما) در سازمان انرژي اتمي ، استريل شده و توسط داروخانه ها براي مصرف در منازل ، مطب ها و اورژانس عرضه مي گردد . استريل بودن بيست و هفتمين فاکتور استاندارد براي اين گونه گازها مي باشد .



شکل 1 انواع باند و گاز پزشکي



انواع باند و گاز پزشکي مي بايست در حالت خيس خشک فاقد بو باشد . حداقل نمره نخ مصرفي در تار يا پود مورد استفاده در توليد باند و گاز نخ نمره 19 انگليسي مي باشد .

باندها عموماً در طول 2 متر برش داده شده و مورد استفاده قرار مي گيرند . عرض باندها بسته به نوع سفارش مي توانند 5 ، 10 ، 15 و 20 سانتي متر باشد که در هنگام برش در عمليات تکميلي مشخص مي گردد . پارچه باند بايد با پهناي يکسان در راستاي تار بريده شده و بصورت رول بسته بندي شود ، طوريکه به راحتي باز شده و نخ هاي آزاد مانع از باز شدن رول نگردند .

شکل 2 شماي کلي باند غير استريل



هر رول بايد توسط کاغذ يا سلوفان پوشانده شود . رول ها مي توانند به صورت تکي يا چندتايي با رعايت ضوابط زير بسته بندي گردند :

· در بسته بندي تکي ، ابتدا و انتهاي هر رول بايد به طور کامل پرس شود .
· در بسته بندي چندتايي ، بايد تعداد معيني رول ( مطابق با تعداد اظهار شده بر روي بسته) در داخل کيسه اي از جنس پلي اتيلن به نحوي قرار گيرد تا آن را از گرد و غبار و آلودگي حفظ نمايد .

باندهاي توليد شده چنانچه پس از عمليات سفيدگري با پارافين و مواد پرکننده ديگر آغشته شوند ، تحت عنوان گاز روغني شناخته مي شود و معمولاً در بسته اي 24 و يا 36 تايي بسته بندي مي شوند .

گازهاي استريل معمولاً در بسته هاي دو عددي بسته بندي شده و به بازار عرضه مي شوند .







شکل 3 شماي کلي گاز استريل پزشکي



کد آيسيک انواع باند و گاز پزشکي 24232010 مي باشد .



1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :

تهيه باند و گاز پزشکي



محل اجرا :





1 – 3 – مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن












1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :

توجه به خودکفايي اين صنعت و همجنين نياز بازار داخلي به توليد اين محصول با توجه به اين که توليد باند و گاز پزشکي مي تواند به رشد و شکوفايي اقتصادي کشور کمکي هر چند کوچک نمايد و با در نظر گرفتن علاقه خود به فعاليت هاي صنعتي و معدني اين طرح را براي اجرا انتخاب کرده ام.



گزارش مختصر بازديد از واحد ها توليدي با خدماتي مرتبط با موضوع پروژه :

بازديد از محل توليد باند و گاز پزشکي

بر اساس هماهنگي هاي بعمل آمده در بازديد از مرکز توليد باند و گاز پزشکي به بررسي سيستم ها و دستگاهها و ماشين آلات موجود در محل پرداختيم و سيستم مديريت و روش هاي تامين مواد اوليه را در معدن مورد ارزيابي قرار داديم ،



جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :

ابتکار و نوآوري در کليه رشته ها مي تواند عامل پيشرفت و توسعه قرار گيرد در بخش توليد باند و گاز پزشکي نيز که بازار رقابتي بسيار شديدي دارد استفاده از ايده هاي نو و نوآوري و خلاقيت مي تواند به عامل موفقيت تبديل شود ، طراحي هاي گرافيکي تبليغاتي و استفاده از شيوه هاي نوين معدني از عوامل پيشرفت و توسعه اقتصادي در کشور هاي صاحب سبک در صنعت ميباشد ، الگوبرداري از اين روشها براي معرفي کالا و محصولات مي تواند به عنوان يک ايده نو مورد استقيال قرار گيرد .
دسته بندی: کارآفرینی » صنایع دارویی و پزشکی

تعداد مشاهده: 1248 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 30

حجم فایل:989 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: