پروژه کارآفرینی خدمات بینایی سنجی ، چشم پزشکی ، فروش مواد و لوازم چشم پزشکی

دسته بندي : کارآفرینی » صنایع دارویی و پزشکی
پروژه کارآفريني خدمات بينايي سنجي ، چشم پزشکي ، فروش مواد و لوازم چشم پزشکي در 39 صفحه ورد قابل ويرايش


1- 1 مقدمه :

بينائي سنجي همان علم مراقبت هاي بينائي است. درس خوانده هاي اين رشته به عنوان مراقبين اوليه بهداشت چشم مسووليت خفظ و سلامت بينائي را به عهده دارند.

چشم از اعضاي کوچک بدن است اما اختلالات و عوارض آن بسيار گسترده و پيچيده است بطوري که نيازمند تجهيزات و دستگاه هاي مدرن است. دقت و حوصله فراوان براي مداواي يک بيمار چشمي حرف اول را مي زند. طول دوره رشته بينائي سنجي 4 الي 5/4 سال است و دروس آن به صورت نظري عملي و کارآموزي ارائه مي شود.



1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :

خدمات بينايي سنجي , چشم پزشکي , فروش مواد و لوازم چشم پزشکي



محل اجزا :



1 – 3 – مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن
















عدم معلوليت در دست ها و همچنين داشتن ديد طبيعي و کارآمد و عدم هرگونه مشکل حاد در هر يک از چشم ها مي تواند از عوامل مهم موفقيت به شمار آيد.

ضريب دروس دبيرستان براي درس زيست 4 و درس فيزيک و شيمي و رياضي 2 مي باشد که از بين اين دروس زيست شناسي و فيزيک حائز اهميت است.

اين رشته در حال حاضر فقط در دوره کارشناسي پيوسته ارائه مي گردد و دوره هاي کارشناسي ارشد و دکتري آن در داخل کشور موجود نيست اين رشته در دوره کارشناسي داراي گرايش خاصي نيست و بصورت عمومي ارائه مي شود.

از ميان رشته هاي مختلف طب عرب که بيش از ديگر رشته ها مورد توجه قرار گرفته چشم پزشکي بوده است. دانش چشم پزشکي در ميان روميان و يونانيان چندان پيشرفته نبود، اعراب تجربه هاي اين دو ملت را-که خالي از اشتباه هم نبود-گرفتند و آن را تکميل و تصحيح نمودند.

از لحاظ منزلت، چشم پزشکي در زمان جالينوس حرفه پيش پا افتاده و کم ارزشي بود در حالي که در تمدن اسلامي چشم پزشکي منزلت خاصي يافت تا جايي که در دربار حکومتي خلفاي اسلامي مقامي خاص را به خود اختصاص داد. از اين رو پس از اين زمان شاهد موفقيتهاي مختلف در زمينه دانش چشم پزشکي هستيم. اين پيشرفت ها به ويژه در شناخت و وصف برخي از نارسائيهاي چشم و عمل جراحي آن مشهود است. در ضمن شناختي که در علم نور از چگونگي بينايي به دست آمد در دانش چشم پزشکي تاثير به سزايي به جا نهاد. مسلمانان نظريه بينايي مورد پذيرش يونانيان را دگرگون کردند؛زيرا فيلسوفان طبيعي يونان در زمان بقراط و پيش از وي، بينايي را در نتيجه ي انتشار اشعه نوري که از چشم ساطع مي شد مي دانستند و معتقد بودند که اين اشعه پس از برجورد به اشياءدوباره به چشم بيننده باز مي گردد. و تصوير آن شيء را براي شخص مجسم مينمايد. اما ابن هيثم و محمد زکرياي رازي اين نظريه را نادرست دانستند. و ثابت نمودند که از اجسام اشعه نوري به چشم مي رسد و از چشم اشعه اي صادر نمي شود. کمال الدين فارسي بعد ها در اين زمينه پژوهش هاي ارزشمندي انجام داد.

چشم پزشکي از ابتکارات اعراب بود. اين علم با کوشش آن ها به اوج خود رسيد. تلاش هاي آنان در اين علم در طول روزگاران زيادي در جايگاه اول قرار داشت. يونانيان پيش از آنها و ايتاليايي ها معاصر آنان و کساني که بعد از آنان آمدند، در اين زمينه به پايه آن ها نرسيدند.

تاليفات اين دانشمندان تا آغاز قرن هيجدهم ميلادي در دانشگاه هاي اروپا به عنوان نظر نهايي در چشم پزشکي تدريس مي شد. آنان در اين زمينه، کشفيات گرانبهايي داشتند. اطلاعات گسترده ي دانشمندان علوم طبيعي در قوانين نور و ديد، تا حد زيادي به چشم پزشکان عرب کمک کرد. اين چشم پزشکان، چشم حيوانات را بر پايه علوم فيزيولوژي تشريح کردند. آنان علت تنگ و گشاد شدن چشم را شناختند و گفتند:تنگ و گشاد شدن مردمک، بر اثر انقباض و انبساط عنبيه است. ابن سينا در کتاب قانون به کالبد شکافي چشم همت گمارده و عضلات چشم و وظليف آن را بيان کرده است.

رازي نخستين پزشکي است که معتقد است، حدقه چشم به اندازه اي که نور وارد آن مي شود، بزرگ و کوچک مي گردد. مهمتر از آن، کشف ديگر رازي که ثابت مي کند روئيت در نتيجه خروج شعاع از چشم به سمت جسم مورد نظر حاصل نمي شود، بلکه عکس آن صحيح است، يعني شعاع از جسم به سمت چشم مي رود. وي در اين مورد نظريه اقليدس را رد مي کند. البته تصحيح نهايي در مورد روئيت از نظر طبي و رد نظريه هاي جالينوس در آن بارهبراي ابن سينا روشن شده بود؛اما کسي که توانست اين توضيح جديد را براي روئيت از نظر فيزيکي ثابت کند، ابن هيثم در اوايل سده پنجم هجري بود. کتاب اصلي ابن هيثم درباره روشنايي و بينايي به زبان عربي مفقود گرديده است ولي ترجمه لاتيني آن به عنوان نظريه روشنايي که توسط نيل وينلو انجام شده باقي است. ابن هيثم با استفاده از فيزيک و هندسه، برخي از مسائل نور و بينايي را حل کرد و ثابت نمود که اشياء در نتيجه اشعه اي که از آن ها عبور مي کنذ و به چشم مي رسد ديده مي شوند نه برعکس. بيشتر دانشمندان پس از او فرضيه اش را نپذيرفتند، ولي بيروني و ابن سينا هر دو به طور جداگانه و کامل با نظريه هاي خالي از تعصب او موافقت کردند. اين دانشمند تحقيقات خود را چنان پي گرفت که به کشف استفاده از عينک نزديک شد. در آن روزگاران تنها وسيله براي کمک به افرادي که چشمشان ضعيف بود، استفاده از روشي بود که توسط علي بن عيسي سفارش مي شد.



ادوات چشم پزشکي

تعداد ادوات و ابزارهاي تخصصي که چشم پزشکان در جراحي هاي خود به کار مي گرفتند بالغ بر بيست ابزار بود. و اين وسايل توسط هيرش برگ در کتاب المنتخب همراه با تصوير، به خوبي تشريع شده است. کيسي وود نيز در کتاب تذکره چشم پزشکان قرن دهم همين کار را براي انگليسي زبانان انجام داده است. يکي از اين ادوات که در حقيقت مقدمه ي سرنگ تزريقي به شمار مي رود، سوزن تو خالي بوده که به وسيله ي عماربن علي موصلي براي خارج کردن آب مرواريد هاي نرم از راه مکيدن اختراع شده است. اين سوزن که در قرن هفدهم به وسيله جراحان چشم در اصفهان هنوز به کار مي رفته، به طوري که رافائل دومان توصيف کرده يک لوله سه گوش داشته که سر آن از دو طرف باز بوده است. به يک سر پيستون و به سر ديگر سوزن مربوط مي شده و در وسط نيز سوراخي بوده که مايعات تخليه شده از آن جا خارج مي گرديده است.



1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :

اين طرح يکي از طرح هاي پر سود و داراي بازده بالا در صنعت غذايي ميباشد ، در حال حاضر قسمت اعظم نياز صنعت کشور به اين محصول از طريق واردات تامين مي گردد ، ايجاد خودکفايي در اين بخش علاوه بر اين که از وابستگي هاي موجود مي کاهد هم باعث اشتغالزايي در داخل کشور مي شود و هم باعث مانع از خروج ارز از کشور مي شود.



1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :

علاوه بر اشتغالزايي مناسبي که اين طرح مي تواند ايجاد نمايد ، سودآوري اقتصادي آن نيز مي تواند قابل توجه باشد و همچنين مي تواند صنعت کشور را در اين بخش را به سوي خودکفايي در کنار کيفيت بالاتر سوق دهد.



1 – 6 - وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

تعداد اشتغالزايي اين طرح 14 نفر ميباشد .



وضعيت مختصر اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي محل اجراي طرح :

با بررسي هاي بعمل آمده از منطقه مورد نظر براي اجراي اين طرح و در نظر گرفتن زمين مورد نظر براي اجراي طرح اين منطقه را به لحاظ خدماتي مورد بررسي قرار داده و مشخص گرديد که اين منطقه به لحاظ شرايط مورد نظر در موقعيت مناسبي قرار دارد و بدليل اين که اين منطقه يک منطقه کاملا خدماتي ميباشد براي توليد اين محصول کاملا مناسب است .

گزارش مختصر بازديد از واحد ها توليدي با خدماتي مرتبط با موضوع پروژه :

بازديد از خدمات بينايي سنجي :

با هماهنگي هاي صورت گرفته براي بازديد يکي از مراکز بزرگ بينايي سنجي در داخل کشور اقدام نموديم ، در بازديد صورت گرفته به بررسي روش انجام کار ، تجهيزات را مورد بررسي قرار داديم .



جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :

ابتکار و نوآوري در کليه رشته ها مي تواند عامل پيشرفت و توسعه قرار گيرد در بخش صنعت کشاورزي و در توليد کالايي مانند اين که بازار رقابتي بسيار شديدي دارد استفاده از ايده هاي نو و نوآوري و خلاقيت مي تواند به عامل موفقيت تبديل شود ، استفاده از ماشين آلات کلاس A جهاني و بهره گيري از نيروي انساني متخصص مي تواند به داشتن خلاقيت و نوآوري در توليد محصول کمک شاياني نمايد.
دسته بندی: کارآفرینی » صنایع دارویی و پزشکی

تعداد مشاهده: 1314 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 39

حجم فایل:419 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: